-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12117 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

آيا قسم و سوگند به غير خدا شرك است؟

اصل قسم خوردن به خداوند و يا غير خداوند اگر بدون جهت باشد، كراهت دارد.(براي آگاهي بيشتر ر.ك: توضيح المسائل مراجع، سيد حسن بني هاشمي خميني، ج 2، ص 554، مسألة 267; استفتأات امام خميني;، انتشارات اسلامي قم.)

قسم به غير از نام خداوند متعال گرچه اشكالي ندارد; ولي تكليف شرعي بوجود نميآورد و در جايي كه اثبات حقي در كار باشد، گاهي قسم ياد كردن واجب و گاهي مستحب ميشود; خداوند شما را به خاطر سوگندهايي كه بدون توجه ياد ميكنيد مؤاخذه نخواهد كرد ولي به آن چه دلهاي شما كسب كرده ]و سوگندهايي كه از روي اراده و اختيار ياد ميكنيد[ مؤاخذه ميكند و خداوند آمرزنده و داراي حلم است.(بقره،225)(ر.ك: الميزان، علامه طباطبائي;، ج 2، ص 222ـ226، انتشارات اسلامي، قم / نمونه، آية الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 2، ص 99ـ102، دارالكتب الاسلامية، تهران.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.